søndag 2. august 2015

10 ting som Petrus likte ved årets ferie på Mallorca


Miljøbilde fra Cala Bona



”Mamma, sjekk den utsikten. Den er super kul. Vi kan se hele verden, vi er i verdensrommet. Se, hotellet vårt. De har et basseng, to basseng, nei, kjempe mange basseng! Nå er vi snart på Mallorca og vi kan bade!”




Vi er i ferd med å lande for årets sydenferie. Petrus bobler over av entusiasme Jeg håper alle forventninger og ønsker blir innfridd. Den siste tiden har tæret på kreftene og jeg har til tider vært en ubrukelig og udugelig mamma. Jeg har vært en kortluntet mamma, jeg har vært en mamma som gråter og en sliten mamma som leter etter løsninger og en mamma med dårlig samvittighet. ( Det trodde jeg aldri at jeg skulle bli)  Det har til tider vært strevsomt å være fire år i en verden som har blitt preget av alt for mange nei og alt for mange korreks, et hjem hvis alle ting er på feil sted og i en verden som faktisk er trøblete å forstå for meg som er voksen og som jeg dessverre ikke har makt til å rydde opp i.  Derfor hadde vi et mål for denne ferien, - den skulle være helt og holdent på Petrus sine premisser. Ikke at vi andre ikke skulle ha et ord med i laget, men vi skulle velge aktiviteter og tidsbruk som vi visste at vår lille pode ville trives med. I det jeg hører den glade barnestemmen ved siden av meg, så krysset jeg fingrene for at alle forventningene skulle innfris. Noe de ble. Heldigvis. 

Jeg spurte Petrus om hvordan han hadde hatt det på ferie, - og han ramset opp masse han hadde likt. Jeg forsøkte å notere ned, - så her kommer en liten liste over hva Petrus likte svært godt på ferien. 

Klar til avgang 

1) Det var råkult å fly. 
Med tyggegummien trygt plassert i munnen,  - og forventing i blikket så fløy flyturen bokstavlig talt avgårde. Petrus hadde nok med å følge med på hva han kunne se på utsiden av flyet, spise mat og høre på flyets radiokanal 11. Og til å synge med da, selvfølgelig! Petrus har forøvrig i denne ferien oppdaget verdien av lydbøker og han har til tider vært observerende med min telefon i lomma og høretelefoner på ørene. Det være seg på shopping, på restaurant eller på solsenga. 

Gode venner leker sammen



2) Jeg liker å få nye venner. 
Det som er kjekt med å dra på steder som er tilrettelagt for barnefamilier er at det er mange andre å leke med. Det benyttet Petrus til gangs, heldigvis. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke er en like god lekekamerat som andre barn. De er bedre på å gi og ta i leken, de er bedre på å følge premissene og de er mer spontane enn meg. Andre barn skaper små pusterom for oss foreldre også, selv om vi selvfølgelig hele tiden må følge med. Og Petrus fant noen flotte barn å leke med, de lekte sammen dag etter dag. Vel hjemme så definerer han tre navn som ferievennene sine. Noe både han og vi synes er koselig.



3) Jeg fikk se flaggermus
Petrus fikk være lenge oppe en kveld fordi det i trærne til naboen var flaggermus. Så vi laget en liten, intern og intim flaggermussafari for en fireåring på verandaen. Det til en ordflom og en iver etter å fotografere. I senere tid førte det til innhenting av informasjon. Flaggermus er skummeltkult.

Strandbilder Cala Millor 


4) Jeg fikk spise is hver dag.
Ingen over, ingen ved siden



5) Jeg fikk bade, bade og svømme masse 
Petrus er i ferd med å knekke svømmekoden. Han svømmer mange meter sammenhengende, men han   sier han har så stort hode at det er umulig å løfte over vann. En dag vil han nok bli overbevist om at musklene også holder hodet hans oppe når han svømmer, men inntil da får han dykke ned på bunn for å hente opp leker, får han hoppe fra kanten og leke seg i vannet som han gjør i dag.




6) Jeg spiste god pizza. 
Sannheten er at Petrus fikk bestille selv på restauranter, - og det er ikke fritt for at det ble en del mat som begynner på P. Pizza, pasta og pannekaker var på menyen i løpet av uken.





7) Jeg matet fiskene i havnen. 
I Cala Bonas båthavn svømte det rundt mange Tykkleppa Molter, - og de fikk brødsmuler av Petrus. Stor stas, - spesielt når de små kom og tok noen av smulene.





8) Vi syklet på den morsomme sykkelen. 
Vi leide en kjøredoning som hadde plass til hele familien. Sykkelen hadde pedaler til oss voksne, mens Petrus brukte både sykkelklokka og tuta for alt det var verdt. Det tutet og plinget gjennom Cala Bona og Cala Millor.

Fra gatemiljøet i Cala Bona 


9) Det var tillatt med vannkrig 
Barnebassenget hadde spruter og vann rennende i sklia, i en oppsatt kanon og i små fontener rundt om. Det førte til at det var mindre vanngeværbruk enn vi tidligere har erfart, men også at spruten fra de blandet seg med vannet som allerede ble sprutet rundt. Dermed ble ikke effekten så voldsom.



10) Jeg torte å gi Bernie en klem 
Petrus har tidligere gjemt seg når det har kommet mennesker utkledd som figurer dit han har vært. I år traff vi den sørgmodige Bernie på vei ned trappen og da øynet han muligheten til å få en klem.Nå vet jeg ikke om det var bamsen eller gutten som tok initiativet, men en klem ble det. Dermed våget han plutselig å være tilstede på arrangementer hvor de to maskottene til Vngreiser var tilstede. Og bismaken er en sang som har limt seg fast i hjernen, om miniland, om bestevenner og om LOLLO og BERNIE


Denne ferein var helt topp, noe de andre også var. Det kommer noen innlegg med glimt fra de andre opplevelsene vi har hatt i sommer også :)

Petrine

2 kommentarer:

  1. Så herlig rapport fra en fin ferie,. da!

    SvarSlett
  2. Høres ut som dere har hatt det flott, og at Petrus har fått mange fine minner :) Det var litt hardt å ikke få pannekaker hver dag etter vi var på Kypros i mai... Men vi overlevde det også ;)

    SvarSlett