mandag 22. juni 2015

Motoriske utfordringer på Grensen, vinn en spennende dag!!



Jeg har vært på kurs og jeg har lært noen nye begreper. Det er begrepene som er nye for meg, - ike betydningen av de Jeg har lært om risikolek og herjelek. De illustrerer den type lek som får barna til å bryne seg på naturen, - den leken hvor man tøyer grenser,  utvikler motorikken og som er viktig for at de skal lære seg om egne grenser og hvordan man trygt kan pusje dem. For alle dere som har fulgt bloggen en stund så vet dere at jeg er for at barna skal få opplevelser som fører til mestring og kroppsbeherskelse, noe de forannevnte leketypene gjør. De gir nemlig allsidig fysiske og motoriske utfordringer og utvikling. Ved å mestre kroppen, naturen og andre utfordringer gradvis, så er det lite sannsynlig at barnet tar for store risikoer. Det har jo gradvis lært seg hvor grensen går. Noen mener at barn som opphoder seg i et kjedelig og lite utfordrende miljø kan forsøke å skape spenning ved å forøke aktiviteter som det ikke har kompetanse til å mestre.  Så om vi lar barna tøye grrenser i en risikolek, gjerne den vi som voksne er litt redd for, så vil de lære risiskomestring. Jeg sier ikke nå at risikolek skal foregå uten sikkerhet, for jeg tror på bruke av sykkelhjelm, hjelm på hokeykamp, å klatre i naturen eller over en plen fremfor å ha asfalten som eventuell landingsplass. Det går en grense et sted. Den går før vi blir en gjeng mødre ala moren til Nure: Dere vet han i Svingen som har en mor sier: " ... han døde, .... NESTEN!!" , - han som er utstyrt sykkelhjelm, astmaspray og hvis mor har et lager av sikkerhetsutstyr og medisiner liggende. Om vi benytter hennes modell så vil jeg påstå at vi blir utslitte, "smågale" foreldre, - og hva med barnas evne til å mestre kroppen, evne til å kjenne på egne grenser eller muligheter?



Naturen er et godt sted å klatre, for der er ofte bunnen myk, der er det store og små knauser å klatre opp og der er det passelige utfordringer i kø. Årsaken til at begrepet motorisk lek har blitt forsterket med risikolek og herjelek er fordi mye av denne leken har blitt fratatt barna gjennom sikkerhetstiltak og gjennom sikkerhetskontroller av lekeplasser og steder barn ferdes. Det er synd, for vi trenger denne grensetøyende leken. Vi trenger å kjenne på hvor kult det er å få til det vi synes er littt skummelt og vi trenger å oppleve at vi klarer å bryte grenser og at vi behersker kroppen på en slik måte at vi løser de motoriske utfordringene. Så jeg slår et slag for beveglese, for herjelek og for risikolek,men innenfor sikre rammer. Jeg slår derfor et slag for at man tar med barna på steder hvor de kan trene seg på å bruke kroppen og hvor de kan oppleve skrekkslagen fryd. Jeg kan foreslå at dere kommer dere inn i en hage med gode klatretrær, at dere tar en tur ut i naturen og ikke minst at dere tar turen KLATREPARKEN PÅ GRENSEN. Der kan man utfordre seg selv, sin frykt, sin kroppsbeherskelse og sin motorikk i et sikkert men spennende miljø.




Klatreparken ligger i Halden kommune, her i Østfold Det er en av Norgens største klatreparker. Det er ikke småtteri hva du kan oppleve der. De har nemlig lagt tilrette for
 1) klatring i ti ulike tretoppbaner i trærne.
2) låvehopp, - som er et hopp fra en tredvemeters høy stolpe
3) leie av offroad segway
4) Hopping på kjempetrampoliner med strikker
5) Frisbeegolf, en nihullsbane
6) Rappelering i fjell med fører. Denne aktiviteten må bestilles på forhånd
7) Flott rasteområde med fri bruk av gassgriller.


Jeg har vært der på besøk en gang og barna som var med var enige om at det var skummelt morsomt og at det absolutt var et kult sted å bruke dagen. Jeg måtte også snakke med noen som har vært der og har bekjente som referanse De har vært i høyden, alle som en, og de digget det. For noen var det innafor og for andre så var det både skummelt og høyt, men de understreket også at det var kult og frydefult utfordrende. De forteller at det finnes løyper som passer for både barn og voksne, at man bestemme nivået og grensetøyningen selv og at det er fysisk krevende. Et tips jeg fikk med på veien var at det er lurt å bestille tid på forhånd fordi det er veldig populært og kan bli fult.

Så konklusjonen er at det er ikke bare på 71 grader nord man får tøyd seg selv til ytterpunktet, for du kommer helt på Grensen i klatreparken i Halden også :) - og det innenfor sikre rammer!!

Om du har lyst til at du og noen barn skal få tøyd litt grenser i sommer så har du mulighet til å delta i trekningen av opplevelsen her.



Klatreparken har gitt meg  en familiebillett som jeg kan gi bort. 
Den er til to voksne og to barn.
Bli med i trekningen da! 

Åpningstiden er 10 - 17.00 i hele skoleferien 




DU deltar på følgende måte: 
1) Skriv en kommetar til innlegget hvor du forteller hvorfor du skal vinne eller send en mail til petrusogpetrine(att)gmail.com hvor du forteller hvorfor du skal vinne en . Kjekt om du kan bekrefte at dere får benyttet den.
2) To ekstra lodd får du om du følger Klatring på grensen og Petrus og Petrine på facebook. 
Skriv i mail eller kommentarfelt hvor mange lodd du putter i hatten.

PS, for de som ikke har blogg så er det kjekt om du skriver ned en emailadresse slik at jeg har mulighet til å få kontakt med deg om du er den heldige.

Jeg trekker den 30. juni 


                                                             VINNEREN!!
 Det ble Jenny som vant klatring på grensen. 
Jeg håper at dere får en knallfin dag og at den kan løfte dere litt opp og frem <3  


( Bildene er fra klatreparkens facebookside )


Petrine


8 kommentarer:

  1. Jeg er gjerne med på trekning. Vi har ennå ikke testet klatreparken, kun hørt mye bra om stedet. Jeg skal spre det videre også:-)
    Hilsen
    Siv

    SvarSlett
  2. Jeg vil gjerne være med i trekningen! Dette er et sted som passer for barn inalle aldere, noe som er viktig når det er stor aldersforskjell på barna 😉 jeg dprer det glade budskap videre.
    Hilsen Ragnhild

    SvarSlett
  3. Yey!! VI har #hjemmeferie, og dette hadde vært perfekt! Jentene elsker å være lavt og høyt, og barnas sommerkolldag med hinderløype var en stor hit. Klatrparken hadde uten tvil blitt en enda større!! :-) (Dessuten hadde største jenta kanskje fått ut litt klatre-spillopper her.. gjett hvem de fant utenfor barnehagen som hadde klatret over det høøye gjerdet uten at noen så det- stønn som om jeg ikke hadde nok å bekymre meg over!!..;-) )To lodd blir det da :-)

    SvarSlett
  4. Vi var der i påsken og vi vil veldig gjerne tilbake igjen. Kan garantere at vi kommer til å være gode, vandrende reklameplakater for stedet denne gangen også. Og hvorfor vi bør vinne? Fordi vi er gode på å promotere #hjemmeferie og dette er definitivt innafor lavterskeltilbud for oss. Og så hadde du kanskje også fått et besøk? Det burde bli tommel opp?

    Vi liker begge steder på bloggen, for lengst, så nå krysser vi fingre for svevende opplevelser og god kaffekopp?

    SvarSlett
    Svar
    1. Dessuten er du i bloggrollen min også! ;)

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Åh, det hadde vært perfekt for min jente som så veldig gjerne vil reise til klatrepark, da noen hun kjenner har fortalt henne alt om hvor fantastisk gøy det er ;)
    Hadde passet supert for oss som ikke har noen ferieplaner i år.
    P.S. liker begge sider på Facebook :)

    Mvh Siv (sivojento@hotmail.com)

    SvarSlett
  7. Jeg er med!
    Dette er noe jeg bare MÅ HA!

    Deltar med totalt 3 lodd!

    - Knutafdal_93@hotmail.com

    SvarSlett