fredag 7. mars 2014

Knekkebrødpizza



Her en dag så la jeg ut følgende  status på facebook: 

"Hallo, har noen tips til gode smaksvarianter på en sprø pizza?"
 - hvorpå det ble tull og fjas fordi ei av venninnene svarte :
" hva er sprø pizza, - knekkebrød med smak?" 

Jeg er ikke sikker på at hun trodde meg da jeg svarte at det seriøst handlet om knekkebrød som pizzabunn.  Da jeg var på lansering av Leksands av knekkebrød i Norge så handlet det nemlig om å lage pzza.  Fru Timian var inspirator og hun hadde i forkant laget en smakebit på knekkebrødpizzaen. Det var overraskende godt! Bunnen minnet meg om italiensk pizza, - sprø, myk og litt seig! 



Bunnen besto av knekkebrød! Toppingen var det opp til hver enkelt å velge. Et tips å ta med seg er å ta nok pizzasaus på, - helt ut i kantene. Det er dumper i knekkebrødet og sausen faller ned i de.  Derfor vil sausen ikke fordele seg rundt om etter at den er lagt på.  På lanseringen var det satt frem ulik type topping og det var opp til oss å velge fritt fra bollene.  Ei venninne og jeg lagde to ulike pizzaer, men det var ikke vi som hadde det beste alternativet. Vi laget en barenvennlig variant. Sausen var en blanding av pizzasaus og tomatpurre litt olje og oregano. Toppingen var skinke, mozarellaost, sjampinjong, oregano og tomat. Den andre varianten hadde pizzasaus, oregano og seranoskinke! 
Enkelt og greit! 

Lizas eget bilde

Liza fra Lizas matverden trakk det langste strået, gratulerer! 
Hennes pizzasaus var en blanding med tomatpurre, pizzasaus og litt olje, og toppingen var tynne skiver av sort oliven, mozzarellaost, skinke, pinjenøtter og oregano. 


Når jeg først komme rmed noen forslag til topping så benytter jeg anledningen til å slenge med et par til: For en stund siden så laget tolvåringen en pizza her hjemme, hvor han valgte rød pest, mozarelloost, tunfisk og kapers som topping. Tro meg, jeg var litt skepitisk i utgangspunktet fordi fyllet ikke var det jeg oftes velger på pizza, men det smakte godt. 

------ oooo ------

Pizzasaus, mozzarella, atisjokk, massevårøk var et av tipsene jeg fikke dag jeg spurte om forslag på fjesboka. Den varianten skal jeg prøve med det første
... det er jo som sagt opp til deg å velge topping ut fra du og de i familien liker best. 
Jeg tipper nemlig at vi kommer til å velge knekkepizza på dager hvor vi ar det travelt. Det er også et godt alternativ til en tørr brødskive. He he der kom mitt syn på brødskiva frem, jeg velger knekkebrød som matpakke på jobben. 


Knekkebrød med brunost og en kopp te er ikke å forakte, 
heller ikke knekkebrød med andre typer pålegg  
og utenkelig nok så er stekt knekkebrød med pizzafyll smakfult og godt! 

By the way: Knekkepizzaen skal steles i 8 - 10 minutter på 200 grader 
- og du kan vinne Mammarådet her
- og så er det smart at både pizzasaus og tomatpurre kan kjøpes i tuber.
Man tager bare det lille man trenger 

Har du forlag til enkel og god topping? 


Petrine :) 


Har du lyst til å følge på instagram ? 
Sjekk @petrusogpetrine
Facebooksiden er her 
Hyggelig med følgere 





2 kommentarer:

  1. Trodde det bare var tull da jeg så overskriften din,
    så nå har jeg lært noe nytt.
    Mulig vi prøver det en dag,
    spennede!

    Fin helg til deg!
    - AC

    SvarSlett
  2. Det der har eg lyst til å teste. Det såg veldig godt ut! :)

    SvarSlett