mandag 30. april 2012

Våger jeg gripe inn?

Bildet er hentet her 


Våger jeg å gripe inn?
Tja, det gjør jeg 

På vei til jobb i dag, 
( Samkjøring, lang pendlervei) 
så snakket vi om å sette grenser.
Det for egne barn
og for andres barn. 


Og i ettermiddag så besøkte jeg bloggen til Pia, 
hvor hun diskuterte om man tør å gripe inn 
når man ser at andres barn har dårlig oppførsel. 

Ja, jeg vil nok automatisk korrigere barnet. 
Det er nok en yrkesskade. 

Jeg vil forsøke å veilede og sette grenser. 
Forklare og holde hva jeg lover.
Det ut fra troen på at barns atferd trenger tilbakemeldinger 
slik at de blir gangelige og dugelige voksene, 
en gang i verden. 

Det med bakgrunn i min tro på at barn
som både kan gi og ta 
er ønsket som 
venner, lagspillere 
og at det er de man ønsker å tilbringe tid sammen med.  

Derfor sier jeg i fra om jeg synes et barn eller en ung
går over mine grenser. 
Det til tross for at andre kan synes den samme 
handlingen er greit. 
Barn kan forskjell på borte og hjemme. 
De kan forskjell på mamma og pappa.
DE kan forskjell på foreldre og besteforeldre
og de kan lære hvordan man skal oppføre seg 
på ulike steder. 

Det er er min påstand!!

Jeg setter mine grenser til en viss grad. 
Jeg mener jo at dette er foreldrenes ansvar. 
Jeg mener at det er de som skal gi respons 
når barnet automatisk kaster blikket mot dem/oss
for å se hvordan de/vi responderer på hva de gjør. 

Små barn ser faktisk veldig ofte på de voksne 
de har god relasjon til, 
for å se hva vi mener. 
( Har du tenkt over det ? ) 
Og blant annet da må vi sende
de signalene vi mener er riktig. 

Er mitt barn i vei for å ta en leke som en annen bruker 
så vil jeg stoppe han, 
for å eventulet hjelpe han til å finne et alternativ.  
Ser jeg at han gir rom for andre i leken, 
at han vil dele 
og er opptatt av de andre barna, 
så vil jeg nikke og smile. 
Kanskje til og med klappe. 
Petrus elsker nemlig aplaus. 

Små tegn, 
som er viktige
og som bør sitte på rett plass. 
Det fra de er små. 
Det er jo da oppdragelsen starter. 
Det er da de små ber om korrigering. 

Men barna blir eldre, 
og de vil ikke ta med seg foreldrene i 
alle sammenhenger. 
Og da er jeg nok en som setter grenser for hva som er 
tillatt hos oss. 
Og jeg vil bruke det som argument. 
Dette synes ikke jeg er greit... 
Dette er kanskje greit hos mange andre, 
men ikke hos oss.

Så svaret er JA!
Jeg våger å gripe inn 
når det gjelder barna. 

Men når jeg synes at de voksne bør 
våkne opp, 
og jeg mener det er deres ansvar å flytte barnet, 
finne alternative leker, 
roe det ned etc, 
ja, da er jeg for feig. 

Jeg er også for feig til å si fra til
de voksne som ikke svarer
når jeg ber 
barnet mitt hilse 
eller si ha det.
Det være til andre foreldre i garderoben i barnehagen, 
på besøk hos bekjente
eller i andre sammenhenger.  
Det er mange voksne som ikke svarer.
De kan snu ryggen til

Da får jeg lyst til å spørre 
om 
hvordan de tenker at mitt 
og deres barn 
skal lære høflighet 
når de som voksne ikke responderer
på et barn. 

Da har jeg lyst til å si 
at han er et viktig menneske selv om 
han bare er 85 cm høy.

Da er jeg også for feig. 
For feig til å si:
"Petrus sier Hei, kan du svare ? "

Det er jo ikke min oppgave å oppdra de 
eller deres barn.

Jeg famler nok med hensyn til 
de jeg har en opdragende rolle til. 
Det er kanskje lettere å oppdra andres barn. 
De man ikke har sterke følelser til.
De man ikke kjenner nyansene i peronlighet 
eller temperament til.

Jeg prøver å være tilstede, 
veilede eller sette klare grenser.
Holde avtaler og finne løsninger. 
Jeg treffer og bommer, 
og krysser fingrene for at  
resultatet blir godt nok :) 

Og at de barna som krysser min vei 
blir hyggelige 
og ønsket 
i vennskap som gleder. 

Petrine :) 




På sjørøvertokt

Hiv og Hoi!!

Selv på en solrik dag,
så valgte vi å holde oss innendørs
en drøy time for å være med
 på sjørøvertokt.



Vi overvar en sceneopptreden
av Kaptein Rødsjegg.
Gutta koste seg med konserten.
Tiåringen fanget nok
opp de morsomme tekstene
og likte sceneopptreden.

Minstemann danset og klappet.
Plutselig var han ferdig.
Han skulle ut til den scenen han
trives best på,
 - utedørsarenaen.



Resten av helgen har vært viet til uteliv
og til bestemors bursdag !



En deilig helg i opplevelsenes tegn :)

Petrine :)







lørdag 28. april 2012

Morsomme hjelmer

Sykkelhjelmer er et must når man skal sykle.
Noen hjelmer er mer morsomme enn andre.
Her kommer et lite utvalg
nutcasestore.com finner du morsomme hjelmer til
slalåm. sykling, skating etc .






raskullz.com finner du andre varianter : 

















Dagen reklame!! ( ikke sponset, bare inspirert :) ) 

Ha en glad dag med eller uten hjelm :) 

Petrine :) 









fredag 27. april 2012

Petrine SKRIKER

I dag snakket jeg med en bekjent.
Hun fortalte om et barn som skal bytte skole.
Det er ikke noe uvanlig i skolebytte.

Men ...

Dette barnet skal bytte skole
fordi det i 5 år har blitt mobbet
på nærmiljøskolen.

Det til tross for at det har vært kjent
for både lærere og foreldrene.
Både for foreldrene
til barnet som har blitt mobbet
og til de som har mobbet.

Petrine kjenner at mammahjertet blør:

Hun kjenner at hun er redd for at vår lille Petrus
skal møte barn som vil hevde seg i verden
ved å tråkke andre ned.
Og hun håper at han ikke skal
hevde seg ved å tråkke på andre.

Hun får vondt av barnet
som skal bytte opplæringssted
i håp om å få gode og glade dager.
Det vakre barnet som har
kommet hjem med sår,
knuste briller og vonde erfaringer.

Hun synes det er vanskelig å forholde seg til
at barn er barn værst.

Og hun kjenner at hun blir SINT
 for at voksne mennesker
ikke har klart å stoppe atferden.

Hun kjenner adrenalinet øke
og temperamentet blir
litt mer synlig enn vanlig.

HUN HAR LYST
Å SKRIKE
TIL DET
PEDAGOGIKSE
PERSONALET;
DERE HAR EN JOBB Å GJØRE;
OG DERE BURDE HA KOMPETANSE
TIL Å STOPPE EN 6 ÅRING!!!!!

I all verden hvilket barn i alderen 6 - 12 år
er sterkere og har mer kompetanse og list
enn en skoles personale?
Hvilken voksen klarer ikke å fotfølge, stoppe og
kronisk veilede en 6 åring?
Den 6 åringen som nå er 11!!!!

Vet man hvem som er mobberen,
og man jobber med saken,
så er man vel kroninsk tilstede?
Man setter vel ord på
og har hyppige møter
både med familien til barnet som blir mobbet
og ikke minst mobberens/mobbernes familier?
Eller?

Jeg kjenner at jeg kunne skrevet
side opp og side ned om denne saken,
om mobbing og om de voksnes ansvar.
Men det er fredagskveld og jeg har skreket ferdig!!

Det uten å ha snakket med foreldre, lærere eller
andre voksne som er innblandet i saken.
Jeg har skreket for barn som ikke får gode relasjonserfaringer.

Og jeg mener med hånden på hjertet at dette er de voksnes ansvar.

Phuu, godt å få luftet ventilene.
Jeg har lett for å bli engasjert og berørt :)
Og jeg synes det er vondt på å tenke på dette barnet ...


Petrine :)


( Og ja, jeg vet om at skole er både miljø og fag!
 Jeg vet at det er mobbing er vanskelig og jeg har erfaring med
 at barns tidlige skolerfaringer spiller en stor rolle for barnas fremtid )   




Noen linker til sider om mobbing :
En elev forteller at læreren stoppet henne. Hun var mobberen. 
Hvem mobber ? på ung.no
Barneombudets sider om mobbing 
KJetil og KJArtans tips mot mobbing 


torsdag 26. april 2012

Ord for dagen

Every day
may not
be good,
but
there is
something
good
in every day

Som en skikkelig
bamseklem....

Det har blitt sunget i dag


Folk har samlet seg i dag,
de har sunget.
En samhandling mot de
grusomme handlingene
som ble
utført 22. Juli.

De ville vise at det norske folk
fortsatt står sammen
og tar avstand fra denne grusomme masakeren
og mot tilsvarende hendelser i fremtiden.

Petrine sang ikke,
hun var i full fart mellom A og B
Men hun kan stille seg bak sangen
og bak ordene,
som Trond Henry Blattmann skal ha uttalt;
ALDRI MERE!
(i følge Nrk.no) 


Hun er selvfølgelig tilhenger av
verbal ytringsfrihet og fredlige løsninger,

Alikevel er det en liten setning som
førte til dette innlegget:
I forbindelse med dagens markering
 skal det ha blitt uttalt:
" Det er vi som vinner!"

Min spontane reaksjon på setningen:
Vi kan fremme hva vi står for,
men vi kan ikke "krige tilbake".

Sett med mine øyne så har 22. juli bare tapere...

Sørgelig nok!

Petrine :)

Her er et intervju med en som GLEDET seg over sangen :)

(og det er nok flere med meg som skulle øsnke de kunne skru tiden tibake) 










onsdag 25. april 2012

Lek

I innleggene mine kommer jeg stadig tilbake til at barn skal leke.
Jeg synes det er viktig at det
tilrettelegges for
og gis tid til lek.
Og det ikke uten grunn.



Med lang fartstid i barnehage så vet jeg noe om lekens verdi,
Jeg har tro på at den er med på å skape sosiale og kompetente barn.
Jeg har en tro på at leken er viktig for at barnas
sosiale, språklige, emosjonelle og intellektuelle utvikling.

Men hva er egentlig denne leken,
den som er så viktig for barns utvikling ?

Jeg ønsker ikke å komme med en definisjon på hva lek er.
Jeg mener det er en aktivitet der barna utforsker,
undersøker, imiterer, gjentar det de har observert
og hvor de har samspill med andre.
Og om barn blir gitt tid og rom for dette,
så blir stunden ofte gledesfylt og full av humor.

Da lille Petrus var i magen,
så var Petrine redd for at han
ikke ville bli sosial eller nysgjerrig.
Det med bakgrunn i min tro på leken.
På dens verdi for barns utvikling.
Jeg tror nemlig at drivkraften barna i mellom
nettopp er nysgjerrighet
og det sosiale sampillet.
I alle fall når de kommer opp i alder.

De minste barna er  mest opptatt av å undersøke lekene.
Dette kalles sanselek.
Når de blir eldre vil de bruker de til det de er tiltenkt å være.
Det er omtrent samtidig som barna forstår at ting er på "lissom"
og de begynner å forstå at lek ikke er på ordentlig.
Deretter vil flere barn leke det samme,
men de er ofte ved siden av hverandre.
I fagtermologien så kalles denne lekeformen for parallell lek.



Lille Petrus finner jeg ofte i sandkassen med flere andre,
hvor han holder på med det samme som de andre barna.
men jeg finner han også trillende med et annet barn i vogna.
Og det tror jeg er gryende rollelek.

Rollelek er den leken jeg husker best fra jeg var ei lite jente.
Det er den leken hvor vi ga hverandre roller,
det være seg når vi lekte familie,
politi og røver eller butikk.
Vi lekte og snakket sammen.
Vi avtalte hva de ulike rollene skulle gjøre.
Vi korrigerte, forklarte og motiverte hverandre.
Vi justerte rollene og språket underveis.
Var vi ikke enige, så var vi gode på å finne kompromisser.
Vi fikk trene på konfliktløsning
og vi trivdes i hverandres selskap.
Husker en periode vi lekte : " Far til fire", da vi hadde sett den på kino.
Og det man har opplevd er ofte en spire til lek.

Rolleleken er dermed den aktiviteten der barna er i samspill med andre
og hvor de har satt rammer for dens innhold.

Med foreldrene mine hadde jeg oftes regellek.
Det er den lekeformen hvor det er satt regler i forkant.
For eksempel de leker som lever videre som en del av barnekulturen.
Det kan være brettspill eller fysiske leker som Gjemsel, Boksen går, Kanonball og Sisten.
Disse er gode på å lære seg regler og får trening på å livets opp og nedturer gjennom å tape og vinne :)





I hjemmet så bygde jeg også mye lego,
og jeg elsket å være på besøk hos en god kamerat fordi han hadde Brio Mec.
Der fikk jeg skru og konstruere på en annen måte enn med klosser av ulikt slag.
Og jeg gleder meg til at Petrus blir gammel nok til å bedrive konsturksjonslek.
Da skal han nemlig få Brio Mec, om det fortsatt finnes.
Mammaen fikk nemlig ikke bygd ferdig :)

Dette var litt om hvorfor jeg til stadighet maser om lek.
Fordi den ofte innebærer barns samspill med andre,
og det igjen gir oss glade, sosiale og utforskende barn.



Gi barna opplevelser!
Gi de tid og rom til lek!
Og hjelp de når de står fast. ...

Om du tror på det samme som meg da :)

Petrine

Andre lekerelaterte innlegg:
Et microtips om leker 1 -- 2 år
BArnas København
Leker som passer for barn opp til 1 år 
Påskeharen - en lek 
Byggeprosjekt 


Byggeprosjekt



I det Petrinske hjem er vi
glade i bøker,
gammel som ung.
Utgangspunktet i dag er en
bok om Mamma MØ :

Disse hyttebyggerene inspirerte Mamma MØ


I min barndom så hadde vi
ofte et byggeprosjekt på gang.
Vi bygde opptil flere hytter,
hvorav den ene var tenkt som en blokk.
Den hadde tre etasjer.
Den hadde luke mellom etasjene og
den var flekkvis malt.

Mamma Mø og kråka var på tur i skogen da
de observerte hyttebyggere


Et unikt byggverk,
bygget med barnehender
Bygget under eget ansvar
og med fortløpende arbeidsfordeling.

Kråka forsøkte å få Mamma Mø fra ideen om å
bygge sin egen hytte i treet 


Tenk
hva vi lærte om
verktøy,
om samarbeid og planlegging,
om justering og gjenbruk.

Mamma Mø skrider til verket
Kråka er ingen støttespiller....


Og tenk på all den fine leken
som var der i ettertid.


Vi, mine sambyggere og jeg
lærte også
at man ikke skal hoppe
ned i steinrøysa med nesa først.
Det gjør nemlig vondt!

(Vi lagde regler om at de som skulle 
"Være med" på hytta måtte hoppe fra taket 
og ned i steinrøysa. 
Det var bare førstemann som måtte hoppe, 
for å si det sånn)


Mamma Mø lot seg ikke stoppe


Dagens tips er :
Bygg hytte...
(enten med planker,
med pledd, med granbar eller med en stor
pressening på tur.)

Det er skapende i seg selv, og gir nye areaner for lek :)


Her er det snart innvielses fest?!? 

Dagens illustratør er Sven Nordquist,
Tegningene er kopiert med Petrines kamera.




Petrine :)



Innlegget blir også linket til MammaBlogger  sin vårutfordring som tips om våraktivitet med barn. 


tirsdag 24. april 2012

Rom

Dagens innlegg er dedikert til Rom,
men ikke til rom som stue,
kjøkken, uterom
eller interiør.
I alle fall ikke ut fra min terminologi.

Det handler ikke om ALLE de prosjektene
jeg har i hodet.
De som det tar tid å gjennomføre.
De som kan linkes til tanken om at:
"rom ble ikke bygd på en dag " osv



Det handler om boken Rom av Emma Donoghue.

Jeg hadde aldri hørt om boken,
ei heller om forfatteren
da boken kom til meg som bursdagsgave sist juni.

Jeg leste den da,
og den dukker stadig opp i tankene mine.
Romanen grep meg,
krøp under huden på meg
og var overraskende i sin oppbygning
og med sitt kraftfulle språk.

Boken ligner på ingen måte noe annet jeg har lest.
Det tok blant annet litt tid før jeg forsto hvorfor substantiv hadde stor bokstav,
- og før jeg fant den røde tråden i historien.
Jeg sier jeg ikke at det er en dårlig eller kjedelig bok.
Det er det absolutt ikke.
Den er annerledes.
Og verdt å lese.

Nå er jeg i et dilemma:
Skal jeg fortelle historien?
For meg var nettopp det at jeg ikke visste noe
(uten om det som var opplyst på romanens cover)
en drivkraft i seg selv.
Derfor velger å ikke fortelle dens innhold,
men heller om stemningen jeg satt igjen med i ettertid.

Historien er rørende vakker,
den er sår og til tider morsom.
Den fikk meg til å reflektere over aspekter som omsorg,
omsorgssvikt og ikke minst om mammarollen.

Fortellerstemmen er Jack.
Han er 5 år.
Han bor sammen med mamma.
En mamma som benytter de anledninger hun har
for å skape en meningsfull verden
og innholdsrike dager for gutten sin.
Kjærligheten fra mor
og samspillet dem i mellom løfter historien.
Og vil du ha en uvanlig og tankevekkende lesereopplevelse:
Stikk på biblioteket og lån den :)
Psst: Husk å lese den og !

Petrine :)

mandag 23. april 2012

Mandagstema.

På bloggen : Alt som er vakkert, 
så har Helene en mandagsutfordring. 
Man skal knytte et bilde til dagens tema.
Dagens har tittelen: "I farta "


Og jeg velger å delta med
et bilde jeg tok for noen uker siden. 

Petrine :) 

Navnforvirring ???

Petrine kan til  tider være forvirret
over Petrinemannens
navngiving av barna sine.



De heter til tider det samme,
uansett hvem han snakker om.
Det er jo forvirrende.
Ut fra historien kan jeg
noen ganger
forstå hvem det handler om,
men andre ganger så passer ikke svaret mitt.
For det er ofte ulikt svar som passer til ulik alder
og ulik person....

Og Petrinemannen er ikke alene om lage en salig blanding av navn.
Forskingen mener at det handler om hvor vi lagrer informasjon i hjernen,
og navnforvirringen skjer oftest mellom de vi har nærmest relasjon til.
Blant annet fordi vi lagrer informasjon over de vi har samme relasjon til på
samme sted på "harddisken",
så går det lett i surr...


Om heller ikke du klarer å sette riktig navn på rett plass,
og vil konstantere at du er helt normal så kan du se her.

Petrine :)



søndag 22. april 2012

Tidlig en søndags morgen....

I helgene har vi sovet lengre i den Petrinske familie.
Lille Petrus har et godt sovehjerte.
Han sover oftest til ca ni.
Jeg sier oftest,
- det finnes noen unntak.

Som i dag,
da jeg våknet av jubelscener fra
utsiden av soverommet.
Der utspilte det seg en liten dans
til ære for regnværet.
Antrekket til danseren var
pysj og ullsokker.

I dag har Petrus forstått at han er høy nok
til å lukke opp dører,
også den som går ut til verandaen.
( Digresjon: 
I følge Petrinemannen så står en veranda på stolper
i motsetning til terrassse som ligger på bakkeplan. 
Og balkongen henger ut fra veggen, 
Faktisk vinker Kongen fra verandaen 
den 17. mai. 
Rett skal være rett :) ) 
Og har man lært noe nytt,
så klart man skal danse :)

Noen uker tilbake i tid,
så ringte en venninne av meg
grytidlig på morgenen.
Jeg ringer henne tilbake,
og jeg undret meg over
hvorfor hun skulle vekke den sovende
familien så tidlig på en søndag.
"Nei, jeg ringte fordi du hadde ringt jeg, "
var svaret.
"Jeg var redd det var noe galt".

Det var lille Petrus:
Han understreket at en touchtelefon er enkel å betjene,
og at mammaen bør legge den utenfor rekkevidde.

I alle fall en tidlig søndags morgen ...

Ha en glad søndag :)

Petrine :)


lørdag 21. april 2012

Tivolikubben



Jeg liker kreative og driftige mennesker
De menneskene som tar skjeen i egen hånd
De gjør tanke om til handling.

I Moss, som mange andre steder,
er det slike ildsjeler.
I en startgrop står en energisk gjeng
med kreativitet, pågangsmot
og ideer.

De er i ferd med å skape et tilbud
til barn, unge og deres foreldre.
De skal starte opp Tivolikjelleren.
Der skal det være åpent hver søndag
klokken 12.00 - 16.00

Det er tenkt som et som et kulturelt tilbud
til alle barn i alderen 0 - 100 år.
Det vil være lek, kafe og kulturelle
innslag hver søndag.
De kulturelle innslagene kan være
dans, éventer, sjonglører, teater,
 klovner og mye mer.
Det er tenkt slik at noen ganger
blir man underholdt og andre
ganger må man selv på scenen.
Og seansen på scenen vil være klokken 14.00

Lokalene er i Tivolikjelleren,
Storgata 13, Moss.
For voksne og barn under 2 år
er det gratis inngang.
Barn over to år vil måtte betale
kroner femti,
som uavkortet vil gå til
underholdningen.



Den 22.april er det 
søndagskafé med kos og rock`n roll. 
Denne søndagen er det Junior Kiss 
som skal stå for underholdningen.


Dagens tips til alle
som er i nærheten av Moss.

Petrine :)





Drop out og drop in

Jeg tror aldri jeg har nevnt
at jeg jobber i videregående skole.
Det gjør jeg altså.

Fra TV serien : Kongsvik ungdomsskole 


I tillegg til undervisning
er det mye fokus på
å få elevene på skolen og
på å få de til å bli der.

Et tema som ofte dukker opp
hos oss og i media er :
"Drop - out - elevene"


Dagens utdanningspolitikk er bygget 
rundt tanken om at alle skal få like muligheter, 
og dermed tilbys alle uansett bakgrunn 
( og ønske om skolegang ? )
tre år videregånede skole
Det viser seg at det ikke er liv laga 
for alle å fullføre. 
I alle fall er det i følge Vg 
(hos oss fullfører flere)
De som rett og slett blir borte, 
- de er "dropp - ut - en" i dagens skole. 

Har man først fått skoleplass
så har man den for hele året, 
uavhenig av oppmøte og resultater. 
Noen elever er borte i lange perioder. 
Plutselig dukker de opp som troll av eske. 
De driver med inkludering. 
De inkluderer et begrep som er 
vanlig i frisørindustiren
til skolen: Drop in!

Apropo DROP IN: 


På vei hjem fra jobb i går
så fikk jeg
et behov
for et frisørbesøk.
Jeg fikk en akutt  "nå - er - det - nok - krise".
Takk og lov for at det finnes drop in timer!



Jeg spratt inn til en frisør.
Hun holdt meg på pinebenken noen timer .
Og da jeg slapp fri så var hårfargen friskere
og
lengden mye kortere
Petrine selv var veldig fornøyd
(samt litt stresset fordi hun synes 
kom til å hente Petrus litt sent i barnehagen) 

I gamledager måtte frisørtimer
planlegges.
Det, som alt annet.
Vi hadde avtaler med venner og familie,
og med frisøren
Det var en viss plan over tiden vår.
Jeg kan tenke at det å lære seg logistikk
er bra fra du er barn...

Men..

Vi og samfunnet endres underveis.Takk for det!
Jeg er for glad i dagens samfunn
og  våre muligheter for lettvinte løsninger
til at jeg ønsker meg tilbake til
økser og piler
laget på steinalder vis.


Men, seriøst: 
Jeg heier på drop in timer hos frisøren. 
For når jeg har behov for en klipp, 
så sier tålmodigheten min
at jeg at jeg burde klipt meg i går. 



Så jeg er vel alt i alt glad for
at jeg lever i 2012,
i en livssituasjon jeg er fornøyd med.
Den inkluderer både drop in og drop out :)

Fortsatt glad helg !
Petrine :)


fredag 20. april 2012

Askepott, jeg? Nei!

Dagens lille "god - helg - snutt" er et vårdikt av Margaret Sjelbred :



Der kommer prinsen.
en ridder til hest.
Stopper og sprø,
- etter meg!
Juger meg full med historier og dikt
Snakker om orden og lykke på sikt.
Trolldom og gresskar
og fear og fest!
Dronning?
På slott?
Ikke JEG!

Prins kan du vera
så moe du vi,
jeg vi`kke danse med deg!
Jorda er såferdig,
vår`n har vært sein.
Snart skal jeg danse
med barbeinte bein
Finn deg en stesøster,
jeg ha`kke ti!
Sko, sa du?
Pass æ`kke meg!



Ha en knall fin fredag, med eller uten sko :)

Petrine

torsdag 19. april 2012

Etter en runde på nettet....

I kveld har jeg søkt på nettet.
Temaet har vært blogging. 

Jeg har vært innom mammadamen
Norges elskede mammablogg. 
Der leser jeg igjenkjennende tanker 
om å være mamma.
Finner også reflekterende tekster om blogging 
og andre aktuelle temaer



Trine Grung trakk min oppmerksomhet 
med tittelen : 
Liker refleksjonene. 
Og jeg lot meg inspirert
til å bla videre i bloggen hennes.
Fikk lyst til å slanke meg inn i ny garderobe. 
Seansen endte med at jeg ble imponert over at
damen hadde fått tilsendt 
treningstøy i posten. 
Det kunne jeg også ønske meg.
Det kombinert med en personilg trener.
(Dette er ikke en ny tanke, 
les bare følgende innlegg : 
Å bli mamma i moden alder.)

Jeg var også en visitt innom
Tankefabrikken, som i dag
drøfter bruk av sosiale medier.
Refleksjonene løftet mine små grå
på en runde rundt i tankegodset mitt.
Fabrikken skal få besøk igjen,
som de forannevnte blogger.

Siste stopp på besøksrunden min var
hos Sindre Låstad på Glabladet.
Og det innlegget som fasinerer meg mest
er : Hvordan penger fungerer.



Der sammenlignes penger og katter:
Jages kattene,
så vil de fordufte.
Åpner du boksen med kattemat
så dukker den firbente opp fra det fjerne.



Om du jager etter penger,
( Eller stikker på shopping (min anmerkning))
så vil de fordufte.
Roer du deg,
fokuserer på andre verdier
så vil de komme til deg. ...



Katten er jo nattaktiv,
selvstendig
og har det relativt bedagelig!

Jeg vil sammenligne den med
enkelte i vår yngre garde.
De som setter av et år eller to i livsplanen sin.
Årene skal brukes til å ivareta seg selv.
De har satt av årene for å "Nave".

Gladbladet har helt rett:
Tar du det med ro,
så kommer pengene!!

Petrine :)

PS! Teksten fra Gladbladet er utenfor kontekst, 
og jeg har utelatt vesentligheter som å fokusere på verdiskapning
i stedet for å jage etter penger DS!





onsdag 18. april 2012

Et microtips om leker for barn i alderen 1 - 2 år

Barn i alderen 1 - 2 år leker ofte ved siden av hverandre.
På fagspråket kalles det parallell lek. 
Det vil si at de kan leke det samme, 
for eksempel grave i sandkassa. 



De bruker også lekene slik de er tiltenkt å brukes, 
og kan late som. 


Vår lille Petrus er glad i komfyren sin 
selvfølgelig også koppestellet og kjelene. 
Han kokkelerer, 
lager lyd, ssss, når han tapper vann
og serverer oss gladelig av sin likssom mat. 
Eller aller helst kake. 
Det er jo favoritt :) 


I tillegg har han rundt ett års alder vært opptatt 
av ting som han kunne støtte seg til 
før han begynte å gå. 

Så gåvogn ble flittig brukt her i huset fra ca 9 mnd alder. 
Først til å støtte seg på, 
og siden til å transportere ting i. 
Han har også funnet ut at den egner seg til å flytte seg selv i. 


Det å putte ting, 
stable ting 
og helle fra det ene 
begeret til 
det andre er
fortsatt aktuelle aktiviteter. 



I utelek så er å leke i sandkassa, 
sykle, flytte på steiner, løpe og undersøke høyt og lavt 
favoritt aktivitetene. 
I dag så arvet han en traktor med henger, 
så gjett hva han har holdt på med i ettermiddag og i kveld ? 


Og Petrus er opptatt av biler, (gjerne de med lyd), 
fly, 
traktorer og leke - keyboardet sitt. 
Alt med knotter og knapper skal undersøkes. 

Han gjennkjenner og er opptatt av biler fra filmen Cars.
Han har en Duplo utgave av traileren der. 
Det kjøres biler inn og ut av den i det uendelige. 


Han leker godt med dyrene sine, 
og lar de spise fra gresset ( gulvet ) og lager dyrelyder. 
Mammaen ønsker seg i hovedsak dyr som tåler en støyt,
men for Petrus spiller det ingen rolle :) 




Han er også veldig glad i lekehammeren sin og bankebrettet. 
Telefoner i alle former og fasonger er støtt og stadig i bruk :) 
Og for å ikke glemme klossene og bamsen jeg har bilde av i toppen av bloggen. 




Dette var et lite blikk på noen få leker som passer for barn i alderen 1 - 2 år. 
Siden Petrus sine leker preger heimen blir innlegget påvirket av det :)  


Petrine :) 





Til og med været kan man forutsi?

I all verden!
Jeg har ikke bestilt snø, 
alikevel kom det levert 
utenfor døren her i dag. 
Og det på min fridag ! 

Bestillingen var en helt annen: 
SOL!!!! 

Vi skulle stå opp 
til sol, 
til en tur for lek på stranden, 
til en solrik tur til Fretex 
og til "gå - på - utekafè - vær. "




Den snøen som
var en feilbestilling, 
den endret planene våre. 

Petrus sover på terassen, 
mammaen sitter ved Pcen
og snart skal vi ut for å leke. 

I regntøy. 

Petrus vil bli lykkelig! 
Han elsker som sagt vann
og han elsker å være ute. 

Utelek med smeltet snø på bakken. 
Det må jo rett og slett være 
en INNER - TIER!!! 






Ha an knall fin dag uansett vær !! 

Petrine :)