mandag 7. mai 2012

Relasjoner



Jeg er JEG! 
En viktig person. 
Den viktigste i hele verden
Men jeg kan ikke være/
kan ikke 
bli JEG 
uten andre. 

I så fall er jeg /
blir jeg 
ingenting
 - usynlig- 
og det vil jeg ikke være.

I forhold til deg - 
den viktigste personen 
i hele verden

KYSS MEG ! 
                    A Nyquist

Bildet
og diktet av Arild Nyquist
henger på kjøkkenet i det Petrinske hjem. 
Det for å minne oss på hvor avhengige vi er av hverandre 
og hvor viktige vi er for den andres 
opplevelse av seg selv. 


Petrine 
leser om realsjoner. 
Om det samspillet vi har til andre.
Om hvor avgjørende det er 
med trygge, ivaretagende mennesker for utvikling. 
Om de som tar vare på oss, 
ser oss med positive øyne,
tror på oss og gir tilbakemelding!

Små barn 
er avhengig av 
de voksne for å få 
mat, søvn og tørre klær og varme. 
De er så avhengig av samspillet 
at de kan gå tilbake i utvikling 
om dette er godt nok. 

Gjennom sosiale relasjoner
 får man anerkjennelse. 
Man blir verdsatt 
for den man er,
får tilbakemeldinger 
og trygghet.
Viktige elementer 
for utvikling

Med nyfødte og spebarn
er
 samspillet preget av bekreftelse
gjennom handlinger som dekker 
behovene de små ber om å få hjelp til. 
Vi gjentar lyder, gir mat, løfter opp 
og koser ut fra hvordan vi kjenner barnet. 

Etter hvert bekrefter vi 
det de gjør, 
det de sier 
og forsterker det vi ønsker 
mer direktegjennom 
ord, kroppsspråk og handlinger. 
Det vesentligste er at vi ser barnet. 

Se det 
og 
anerkjenne det for hva det er, 
hva de ønsker
hva det gjør 
og hva det faktisk kan. 
Våre reaksjoner avgjør og er
 grunnlaget for barnets selvoppfattelse.
Det vil si hvordan barnet ser på seg 
og verdsetter seg selv. 


Dette var et lite dykk 
inn i mitt hode, 
akkurat 
NÅ. 

Litt teoritungt, kanskje!

Petrine :) 

5 kommentarer:

  1. Kloke ord! Jeg digger Arild Nyquist, har dessverre ikke noe kunst av ham, men skulle gjerne hatt det.

    SvarSlett
  2. Flott innlegg med viktig tema:)

    Fin ny uke til deg!
    - AC

    SvarSlett
  3. Du skriver så fint :)

    Fabelaktig ukestart til deg, håper du får en finfin uke. Jeg skal bare en kjapp tur til København, så denne uken er rolig for min del *deilig*

    Fabelaktige klemmer&smil

    SvarSlett
  4. Fine ord og gode tanker:)
    Og ikke minst et vakkert bilde!

    Og for å svare på spørsmålet ditt; Jeg har flash på mac-en, men den er ikke lastet ned den er lagt inn fra cd sammen med en del andre Adobe-produkt. Så jeg har ikke støtt på det problemet du beskriver. Men for å begynne i en ende; har du en gammel flash versjon på maskinen allerede? Evt om maskinen har en eldre OS slik at du ikke kan bruke siste versjonen av flash?
    Om du ikke har sett denne siden selv så står her noen gode tips:
    http://helpx.adobe.com/flash-player/kb/installation-problems-flash-player-mac.html

    Så håper jeg det ordner seg,
    og at du får en fin kveld.
    Varm klem
    Hanne:)

    SvarSlett
  5. Dette var nydelig :-)

    Ha en fortsatt god uke.

    SvarSlett