tirsdag 13. mars 2012

Matprat 2

Vi spiser på Folkemuseet,
og mammas kopp er den han skal ha.
IKKE TUTEKOPP!
Petrus vil fortsatt spise selv,
men i motsetning til tidligere
vil han nå bestemme hva han skal spise.
Tidligere spiste han helst alt,
- hele tiden

Nå skal helst spise det som er på andres tallerkener.
Han spiser heller rent kjøtt
enn poteter.
Han siler ut blomkål
om han får det og gulrot i munnen på en gang.
Han vil heller ha kake enn middag,
og kunne nok overlevd på honningmelon.
Han er selektiv og han vil helst bestemme!!

Han får ikke velge,
i alle fall ikke i hverdagen.
Det hender seg at styringsretten blir
litt utvidet når vi er på besøk.
I hverdagen får han det vi spiser,
og vi får han til å smake på litt forskjellig.
Men
Jeg har kjent på følelsen når han protesterer som verst:
" Burde han få en brødskive, så jeg er sikker på at han er mett? "
" Kommer han til å bli kresen og vanskelig i matvanene? "
" Vil  han bli en usunn liten fyr? "
Og jeg håper at det at vi ikke styrer så mye rundt måltidet,
at han får spise og smake selv og at vi ikke disker opp med alternativer
gjør at han blir glad i sunn og god mat.
Og at han vil kose seg med den.

I en undersøkelse står det at barna arver foreldrenes matvaner,
se her. 
Da er det kanskje håp tross alt ?
For vi liker å kose oss med maten, ¨
som nok er relativt sunn og god.

Tror jeg !

Smakelig måltid!

( Matprat 1 finner du her )

Petrine :)


http://www.lwmagazine.no/foreldre-barn/barna-arver-dine-matvaner

1 kommentar:

  1. Hei, stol på deg selv, det ER håp, hold ut og smil:D !

    Jeg har også skrevet endel om barn og mat. Om smaksprøver og tålmodighet. Finnes under headeren på FOOD i bloggen min, om du er interessert.

    God aften fra Ellen

    SvarSlett