søndag 19. februar 2012

Barnehagestart



Petrine mener barnehager er bra for barn.
Hun har gjennom sin arbeidskarrière
(som tidligere var i barnehage)
tatt i mot mange usikre foreldre.
De som leverer fra seg det mest dyrbare i sitt liv,
barnet eller barna.
Og hun hadde  et oppriktig ønsket om at
alle de små skulle få det best mulig.
At de skulle ha noen å leke med
og at de skulle få gode opplevelser.

Petrine erfarte også at mye av barnets trivsel
handlet om hvor trygge foreldrene var på oss personalet.
Og det handlet om hvordan barnet ble kjent med personalgruppa.
Det var derfor trygt med kontaktperson både for foreldre og barn.

Petrus har gjennom høsten vært mye på besøk i barnehagen.
Den barnehagen som han begynte på  nå i januar.
Personalet hadde derfor kjente ansikt
og han visst hvor han skulle finne lekene.
Han kjente til sin kontaktperson før barnehagekarrieren startet.

Alikevel så gråt han da vi parkerte på
parkeringsplassen
foran barnehagen.
Han sluttet raskt med det.
Nå sutrer han i det vi går,
og jeg hører det er over før jeg går ut av døra.
Jeg vet at han koser seg med de andre barna,
jeg vet at han trives med lek ute
og at han er veldig opptatt av de dyrene som er i barnehagen.
Med fornuften. ....

Mammahjertet mitt har hatt lyst til
å ta med meg den
lille gutten ut av døra.
Heldigvis er jeg trygg på personalet.
Jeg vet at barnehage ivaretar Petrus sin lek
og hans sosiale samvær med barn på hans egen alder.
Og i det ligger det mye utvikling og glede.

Mammafølelsene har også vurdert om
barnehage i det hele tatt er bra for barn.
Og det mener Petrine helt og holdent.

Så jeg ser at jeg har de samme følelsene
som jeg møtte hos andre foreldre da jeg hadde barnehage som arbeidsplass.
MEN, jeg har en styrke i min erfaring
og i min tro på barnehage som en flott arena for de små individene.
Jeg vet jo at gråt stilner raskt,
og at barn lever i nuet.
Og jeg har mang en gang trukket på smilebåndet
og tenkt på gutten som jeg trøstet i det han vinket til foreldrene sine:
Sånn, nå kan jeg slutte å gråte, for nå har mamma og pappa dratt. 
Nå vil jeg leke :)

Og lek er det jo rom for i barnehagen :)


Petrine :)


2 kommentarer:

  1. Ikke så morro å levere de i barnehagen de første gangene, men de har det bra. Minstemann hadde ikke tid til å sove på dagen, selv om han burde, så han var helt slått ut kl seks om dagene.

    Hege

    SvarSlett
  2. Sant nok, men heldigvis så forstår man raskt at barna trives og at de er så heldige å bli kjent med og glad i andre mennesker enn bare oss.

    SvarSlett